CONTROLE ONDER DE MOTORKAP

Via deze pagina kun je alles komen te weten over de controles onder de motorkap zoals deze bij het CBR getoetst worden.



De controles worden steekproefsgewijs geëxamineerd, er kan dus bij het rijexamen worden gevraagd de diverse onderdelen aan te wijzen. Het gaat dan voornamelijk om de reservoirs voor vloeistoffen als: olie ruitensproeierantivries en koelvloeistof. Hieronder staat bij elk getal beschreven welk onderdeel het betreft en kun je, je kennis controleren.

1: Koelvloeistof Reservoir.

Koelvloeistof ReservoirHet koelvloeistof-reservoir is duidelijk herkenbaar aan de ronde vorm. Deze vorm is gekozen omdat het reservoir onder druk werkt een andere benaming is ook wel expansievat. De koelvloeistof bestaat tegenwoordig meestal uit een kant en klaar mengsel van antivries op glycolbasis met een anticorrosiemiddel. Er mag uitsluitend worden bijgevuld met een vloeistof die voldoet aan de voorschriften van de fabrikant.

De vloeistof heeft meerdere functies, de belangrijkste zijn koeling, bescherming van de motor tegen inwendige corrosie en geluiddemping. s' Winters beschermd de vloeistof uiteraard tegen bevriezing van het motorblok en dit bij temperaturen tot - 40 °C.
Regelmatige controle is noodzakelijk, hoewel bijvullen tegenwoordig zelden meer noodzakelijk is. Controle dient te geschieden bij stilstaande motor het niveau kan afhangen van de temperatuur maar mag bij koude motor niet beneden het minimum staan.

2: Ruitenwisservloeistof Reservoir.

Ruitenwisservloeistof ReservoirHet reservoir voorziet zowel de voor als achterruitsproeiers van vloeistof. Gebruik speciale ruitensproeiervloeistof om de ruiten optimaal te reinigen. s' winters is hieraan tegen bevriezing antivries toegevoegd. Raadpleeg de handleiding op de verpakking van de ruitensproeiervloeistof. Tip: Voor een optimaal zicht is het verstandig een tot twee maal per jaar de ruitenwisserbladen te vervangen! Ruitensproeierreservoir vierkant met grote blauwe dop met sproeier symbool.

3: Motorolie Vuldop.

Motorolie VuldopDe plaats van de motorolie-vuldop is duidelijk herkenbaar. Op de zwarte dop is een oliekannetje aangebracht. Alleen bijvullen na peilen zie ook op de site. De dop losschroeven van de vuldop-opening, klein beetje olie bijvullen. Even wachten en het oliepeil controleren. In geen geval bijvullen tot boven het maximum. Bij motoren met katalysator kan daardoor de olie in de katalysator verbranden en deze beschadigen. Na bijvullen de dop weer aanbrengen. Motorolie volgens specificatie van de fabrikant gebruiken!Motorolievuldop duidelijk herkenbaar in de zwarte motorbeplating, zie ook het kannetje op de dop.
 

 

4: Olie Reservoir Stuurbekrachtiging.

Olie Reservoir StuurbekrachtigingDit reservoir is bestemd voor de hydrauliek olie van de stuurbekrachtiging. Normaal gesproken hoeft dit systeem niet bijgevuld te worden, alleen in geval van lekkage. De controle van het systeem moet dan ook worden overgelaten aan de dealer.

5: Motorolie Pijlstok.

Motorolie PijlstokHet is normaal dat een motor olie verbruikt regelmatige controle is dan ook noodzakelijk. Contoleer b.v. bij elke tankbeurt het oliepijl. De wagen moet dan op een horizontaal vlak staan. Nadat de motor is afgezet enkele minuten wachten. pijlstok verwijderen en met een schone doek afvegen. Weer tot de aanslag er in schuiven en de peilstok verwijderen en het peil aflezen. Dit moet tussen MIN en MAX merkteken staan. Zie ook bijvullen bij olievuldop.

6: Remvloeistof Reservoir.

Remvloeistof ReservoirHet vloeistofpeil moet altijd tussen de MAX en MIN -markering staan. Een geringe daling van het vloeistofpeil ontstaat tijdens het rijden door slijtage en automatische bijstelling van de remblokken. Dit is echter normaal. Bij het in korte tijd sterk zakken van het vloeistofniveau kan er sprake zijn van een lek in het systeem.

Een te laag remvloeistofpijl in het reservoir wordt aangegeven door het remcontrolelampje. Omdat remvloeistof vocht aantrekt moet de vloeistof elke twee jaar worden vervangen door de dealer. Het remvloeistofpeil moet altijd tussen min en max staan.

7: Accu met kijkglas.

Accu met KijkglasIn de bovenzijde van de accu bevindt zich een rond venster. Dit kijkglas verandert van kleur afhankelijk van de ladingstoestand of het accuvloeistofpeil van de accu.

Is de kleur in het kijkglas kleurloos of lichtgeel dan is het accuvloeistofpeil te laag. Laat dan de dealer de accu controleren. Verder is de accu onderhoudsvrij.

Kort informatieoverzichtje

Verkeersschool Roy Heijnens
Klingstraat 6
6441 KG Brunssum 
E-mail: verkeersschool@roy-heijnens.nl 

Telefoonnummer: 045-5258765  (van 9.00 tot 22.00 uur)
Bij geen gehoor: 06-54783109 

Like ons op Facebook!!!

 

 




Maak ook gebruik van ijopleiding in stappen!!

Roy Heijnens behoort tot de beste rijscholen!!


Lessen in een schakelauto.....

 


Lessen in een automaat......

 

© Copyright Verkeersschool Roy Heijnens
Webdesign: BT Webdesign